Bjørn Holmer er død, 80 år gammel

Det var med sorg vi på Lokalhistorisk Senter mottok meldingen om at Bjørn Holmer var gått bort i en alder av 80 år. Han døde 15. november, og ble bisatt tirsdag 24. november. Han var en av de spreke seniorene som holdt entusiasmen vedlike for det han brant for – til tross for sykdom med tøffe behandlinger. Som den realisten han var, fikk vi stadig oppdateringer om tilstanden på godt og vondt.

Bjørn var med da vi flyttet inn på LHS i 2007. Bilder var hans medium, han så historien i hvert bilde og kunne formidle denne og sette den inn i en større sammenheng. Sammen med en utbredt samlemani som har rammet mange av oss på LHS, bygde han gradvis opp bildehistorier fra vår kjære by, gate for gate, område for område. Dette ble starten på bildeserien Før og Nå som gleder leserne av Gjengangeren hver mandag. Bjørn kunne glede seg som en guttunge når han kom inn fra en fototur og hadde fanget DET motivet!

Som det organisasjonsmennesket han vår, ble han fort fanget inn i driften av Senteret. Han var styremedlem i perioden 2007 – 2012 og bidro med mange ideer som var til fordel for driften og som gjorde oss i stand til å fornye datautstyret som er helt vesentlig for å kunne drive med bildebehandling. Sammen med sin kjære Gunvor er det ikke få arbeidstimer de har bidratt med i driften av Senteret. Dette kom tydelig fram da vi hørte om den store negativsamlingen etter Horten fotografene Wittusen/Olaff som levde et heller usikkert liv i en låve i Slagen. Etter mange viderverdigheter og forhandlinger overtok LHS eierrettighetene, og Bjørn med flere kjørte lass på lass med negativer til LHS og Gunvor begynte det tunge arbeidet med å systematisere ordrebøkene med navn og negativnummer som fulgte med. Dette har utviklet seg til et stort prosjekt som mange jobber med i dag, og som blir en stor kulturskatt for vår kjære by.

Bjørn hadde også interesser ut over det vi driver med på LHS. Han likte å fiske og å se seg rundt, særlig vest og nord i landet. Sammen med venner og familie var han stadig på farten og delte villig reiseinntrykk med oss i det daglige liv på LHS. Han var en trivelig person å være frivillig medarbeider sammen med og en god venn i nøden når moderne datautstyr ikke virket som vi forventet.

Alle Bjørns venner på LHS takker for 13 fine år sammen. Det ble nesten som om en vegg falt ut da den triste meldingen nådde oss og vi skjønte at vi aldri mer ville høre hans blide stemme i dagliglivet. Våre tanker går til Gunvor og familien i denne tunge stund.

Vi lyser fred over Bjørns minne.

Terje Thorbjørnsen
Styreleder