Du vet du bor i Horten

Vår nye bok “Du vet du bor i Horten” er nå i salg. I denne boka har frivillige skribenter gravd enda dypere i lokalhistorien til noen av byens ulike bydeler. De har i løpet av flere år skrevet historien rundt Røreåsen, Braarudåsen, Steinsnes, Bankløkka og Keisemark. Det har blitt til 240 sider med bilder, historier og betraktninger du verken har sett eller hørt om. Boka tar for seg vår spesielle historie som en følge av kong Carl Johans drøm om å bygge landets store marineetablissement på Hortenstangen som omkranset den unike Indre havn. Denne lagunen egnet seg ypperlig for å beskytte landets marineflåte i 1818. Opprinnelig var det tenkt at bosettingen skulle begrense seg til Karljohansvern, men det meldte seg fort behov for å etablere boligstrøk andre steder, og byen Horten ble etter hvert utvidet med nye boligstrøk frem til slik vi kjenner den i dag.

Det startet med at gjengen på Steinsnes ville sette i gang og samle inn bilder og annet materiale derfra. Senere kom det andre til som ville skrive om andre deler av byen. Arbeidet har utløst stor entusiasme fra lokalbefolkningen, det er blant annet holdt visning av bilder på Seilerhuset på Rørestrand der folk kom og delte minner og historier. Borreminne og Gjengangeren har også blitt benyttet som kilder til boka. Lokalhistorisk senter har bidratt med ekspertise rundt systematisering, digitalisering og arkivering.

Gammel original dokumentasjon som aldri før er blitt skrevet om er gravd fram. Boka forteller om barndomsminner fra Bankløkka etter krigen, oppveksten i høydedragene Røreåsen og Braarudåsen og episoder fra Steinsnes i etterkrigstiden. Og biter av dagliglivet er tatt frem for ikke å havne i glemmeboka. Boka har ikke en utvalgt redaktør og de som har bidratt med å skrive har holdt på i mange år. Gjengen som står bak er: Knut Persen, Arnfinn Karlsen, Terje Korterød, Turid Meidell Næss, Alf Wilhelm Nygren, Dag Kristiansen, Bjørn Tore Kristiansen, Reidar Bergan Nilsen, Brit Berggreen, Rolf Andersen og Alf Enghaug.

Boka er til salgs på Lokalhistorisk senter, i bokhandlene, på Menybutikkene, i Solhøykiosken, på Extra i Holtandalen og på Rema 1000 i Lystlunden.